recensies

cover2

‘Waar heeft Chris Ceustermans al die tijd gezeten? Afgaande op zijn debuut heeft hij alles om een vaste waarde te worden.’

Karl Van den Broeck, Hoofdredacteur Apache.be

maandag 16 juni 2014

NIET TWIJFELEN
Gatverdemme, loop naar je boekhandel en koop daar De Boekhandelaar. Ik heb de 208 pagina’s in 3 1/2 uur uitgelezen. Het boek – een debuut – heeft alles wat een goed boek moet hebben: onvoorwaardelijke liefde, dood, maatschappij kritiek, is niet politiek correct (oef), en straalt haast antiquarische boekenkennis uit, naast heel wat mensenkennis. Soms denk je dat je een krimi leest, want ja, er is een mysterie. Bovendien is De Boekhandelaar goed geschreven. Verdomd goed. Je vraagt je af of Chris Ceustermans nog wel in staat zal zijn een even boeiend geheel in elkaar te boksen, want er zijn duidelijk sterke autobiografische invloeden merkbaar. Voor mij 4 sterren en een halfje.”

Op de blog van de vermaarde Vlaamse uitgever Walter a.p. Soethoudt

Cutting Edge

Chris Ceustermans, ‘De boekhandelaar’

Boeken als bouwstenen voor de maatschappij

Boeken over boeken klinken altijd interessant. Maar zijn ze dat ook? Deze ‘De Boekhandelaar’ van Chris Ceustermans loste zeker en vast onze verwachtingen in. Een indrukwekkend debuut van een auteur die we voortaan in de gaten zullen houden.

Het verhaal draait om de verdachte dood van Anne. Zij lijkt gestorven te zijn in een banaal verkeersongeval, maar haar echtgenoot Johan gelooft dat er meer aan de hand is. Als een bezetene probeert hij alle details van haar laatste avond te reconstrueren. Daarbij is hij zelf ook niet helemaal vrij van schuld. Het koppel had niet bepaald een gelukkig huwelijk. Terwijl Anne van boeken en schrijvers houdt, is Johan veeleer een nuchtere appartementenbouwer die tegen wil en dank in de voetsporen van zijn vader treedt. Bovendien had hij een affaire met de nieuwe vlam van zijn vader. Desalniettemin raakt hij enorm aangeslagen door de dood van zijn vrouw. Wanneer hij e-mails krijgt van Leon, een geheime liefde van Anne, komt de bal pas echt aan het rollen. Wat weet die Leon meer over de laatste avond van Anne?

Al gauw komt Johan erachter dat Anne samen met Leon een literaire boekhandel wilde opstarten in een vervallen pand in de oude binnenstad. Hij raakt bevlogen door dit idee, en sluit vriendschap met Leon, zonder zijn echte identiteit te vertellen. Wat volgt, is een psychologisch verhaal met een rauw kantje. Enerzijds is er de bizarre driehoeksrelatie tussen Anne, Johan en Leon en de zoektocht naar de verdachte dood van de eerstgenoemde. Anderzijds is er de voortdurende tegenstelling tussen oud en nieuw, tussen patrimonium en nieuwbouw, tussen computerscherm en papier. Die tegenstellingen lopen als een rode draad doorheen heel het boek en daardoor krijgt het verhaal een maatschappelijke inslag. Vooral de manier waarop men met boeken omgaat, blijkt een cruciaal element te zijn. Soms ergert de lezer zich aan het romantisch-idealistisch beeld dat culturo Leon over boeken heeft, maar de ergernis die de lezer voelt wanneer men boeken op de grond of op de straat kiepert, is zo mogelijk nog groter. Dit boek dwingt je als het ware om partij te kiezen.

De stijl van Ceustermans verdient hier ook een speciale vermelding. Het boek leest bedrieglijk vlot en is met veel gevoel voor spanning opgebouwd. Bij het einde zit je letterlijk op het puntje van je stoel. Daarnaast wordt het verhaal verteld door Johan, die als een onbetrouwbare ik-verteller op de voorgrond treedt. Meer dan eens heb je als lezer het gevoel dat je op het verkeerde been gezet wordt. Kunnen we Johan wel geloven, als hij zegt dat hij zijn vrouw niet vermoord heeft? Ook het einde laat ons met gemengde gevoelens hieromtrent achter. Bovendien is de roman niet echt onderverdeeld in hoofdstukken. Af en toe worden er wel afbakeningen ingelast door drie sterretjes, maar het volgende deel sluit meteen aan. Daardoor krijg je de indruk een soort lang uitgevallen innerlijke monoloog te lezen. Johan is steeds aan het woord. Maar door de soepele stijl van Ceustermans wordt dat geen moment vervelend.

In het boek wordt verder heel wat gedweept met bekende en minder bekende schrijvers zoals Boon, Brouwers, Barthelme en Chatwin. In hoeverre die hun invloed hebben doorgedrukt op het verhaal van Ceustermans, kunnen we niet meteen nagaan. Maar de mythische proporties die sommige schrijvers in deze roman aannemen, stemmen wel tot nadenken. Zijn schrijvers belangrijker geworden dan hun verhalen? Worden zij door literatuurliefhebbers terecht of ten onrechte verafgood? Het zijn maar een paar boeiende vragen die Ceustermans met zijn debuutroman oproept.

Sarah Verhasselt
© Cutting Edge – 7 juli 2014

http://www.cuttingedge.be/boekenstrips/chris-ceustermans-de-boekhandelaar

Het Nieuwsblad 19 juli 2014
De Boekhandelaar

BOEKENBANK.be: 4,5/5

p. vandendaele (28-06-2014)

‘Een zeer merkwaardig en atypisch verhaal, maar wel eentje van kwaliteit. Een verhaal dat zo zou kunnen worden verfilmd, en eigenlijk is het een film gebracht op papier. Een overtuigend en zeer inleefbaar verhaal, waar je eigenlijk een ‘sprookje’ van deze tijden kan terugvinden, een melodramatisch verhaal, maar dan wel zonder de overdrijvingen die vaak in dit genre worden toegepast. We volgen de avonturen van Johan, die een schijnbaar gelukkig leven had met zijn vrouw, Anne. Wanneer deze komt te overlijden is de pijn enorm… Bij het verwerken van dit alles vindt hij een intrigerende mail …

De boekhandelaar (The Book Seller)
Chris Ceustermans ● Manteau

Journalist Chris Ceustermans’ debut novel is an ode to love, literature and transience in this digital age. Days after Johan’s wife, Anne, dies, he finds an email from her lover. Desperate to know more, he answers, pretending to be Anne, and finds out they had been planning on opening a book shop together. Without letting on that Anne is dead, he proceeds with the plan, but how long can he keep on living a double life? Quirky but fascinating, De boekhandelaar will have you on the edge of your seat. ★★★☆

Flanders Today – august 2014

Boekenbijlage De Morgen – maandelijkse tip door Confituur: het verbond van onafhankelijke boekhandelaars:

Johan, een jonge architect, ontdekt na de dood van zijn vrouw Anne dat zij een relatie had met ene Leon. Samen wilden zij een boekhandel beginnen. Johan zoekt contact met Leon en er ontstaat een bizarrre verstandhouding tussen hen. Johan help zijn liefdesrivaal met het beginnen van het boekhandeltje en koopt zelfs het middeleeuwse pand waarin het antiquariaat gevestigd wordt. Wel verzwijgt hij dat Anne overleden is.
Ik vind ‘De Boekhandelaar’ een knap geschreven roman, maar wat mij het meeste aansprak was de sinistere sfeer in het boek. Het verhaal speelt zich af in een niet nader genoemde stad die langzaamaan verkankert en gesloopt wordt. Leon, de boekhandelaar is ongeneeslijk ziek en de drive waarmee hij zijn droom verwezenlijkt versnelt zijn aftakelingsproces.
Het boek is doorspekt met verwijzingen naar de literatuur en vooral naar het oeuvre van Jean-Marie Berckmans.

Marc Zwijsen

Recensie in Biblion – Nederland

Anne die onderzoek doet naar de kaalslag in de stad, wordt doodgereden. De dader rijdt door. Zij is de vrouw van Johan, de architect van de stadsvernieuwing. Johan ontdekt in Anne’s laptop de mailwisseling met een zekere Leon, een boekhandelaar. Johan zet onder Anne’s naam de mailwisseling voort in de hoop de gebeurtenissen op de avond van haar dood te kunnen reconstrueren. Johan zoekt contact met Leon. De roman is gebouwd op tegenstellingen: de vader tegenover de zoon, man tegenover vrouw, de boekenwereld tegenover de digitale wereld, de literatuur tegenover de werkelijkheid, stadsvernieuwing tegenover het behoud van het vertrouwde, trouw tegenover ontrouw, de onderkant tegenover de bovenkant van de samenleving. De tegenstellingen bepalen de verhaallijn en de spanning. Het verhaal doet denken aan een detective dn bevat volop emoties, passies, drankzucht, bedreigingen, een ongelukkig huwelijk en seks. De schrijver was journalist bij De morgen; dit is zijn romandebuut. Het verhaal leest vlot, de plot is sterk. Dader en speurder lijken soms in elkaars schoenen te staan. Normale druk.

[Gerard Oevering]
Copyright (c) NBD Biblion

Advertenties